Училище "Дени Дидрò" заяви нов модел на образование
254 0
Още с откриването му училище "Дени Дидрò" заяви нов модел на образование. Как възникна концепцията за училището?
В училище "Дени Дидрò" вярваме, че началото на бъдещия хармоничен и устойчив свят се поставя днес. В този смисъл концепцията за училището се зароди в отговор на традиционния модел на образование, който е силно фокусиран върху енциклопедичните знания, но не и върху индивидуалността на децата и развитието на комплексни практически умения.
Концепцията за обучение е изградена въз основа дългогодишни международни наблюдения и анализи в сферата на обучение. Резултатите показват, че най-доброто образование се постига чрез опита. Затова старанието ни е да осигурим на учениците среда, която ги стимулира да изследват, анализират и намират решения. Търсейки решенията на казуси и задачи в различни сфери, обучаващите се мислят и сами достигат до знания.
Желанието ни е училище "Дени Дидрò" да бъде положителен модел за промяна в българската образователна система, който се стреми да опознае детето, да му даде свободата да изрази себе си и да развие собствените си таланти.
Какви са конкретните основни разлики в сравнение с традиционното българско училище и в този смисъл до какви качествени промени водят те в процеса на обучение?
Една от първите и най-видими разлики е местоположението. Училището се намира в град в Банкя на площ 6000 кв.м. Локацията е избрана целенасочено, за да осигури на учениците пространство, да им позволи да учат и творят далеч от презастроените градски части и трафика на София.
Учебният комплекс се състои от три сгради, в които се разполагат уютните и светли класни стаи, тематични кабинети, две библиотеки, два физкултурни салона и зала за танци, голям и малък басейн, активни зони за игра, зона за хранене, външни спортни съоръжения.
По форма и разположение е избегнат респектиращият вид на традиционното училище. Широките зелени пространства създават усещането за близост и единство с природата.
По отношение на учебния процес разбирането ни e, че всяко дете има собствена индивидуалност, която искаме да подкрепим и на която даваме възможност да се развие.
Това разбиране обуславя и цялостния ни подход в обучението. За да развием естественото любопитство, откривателския дух и любовта към ученето, в училище "Дени Дидрò" сме възприели индуктивен подход в обучението. При него учениците изследват, анализират и сами достигат до знанията и отговорите, които търсят. Методите на обучение и уроците са обогатени с разходки сред природата, посещения на музеи, галерии, стопанства.
Учителят е ментор, който стимулира учебната среда, за да предизвика творческото и критичното мислене, задаването на въпроси. Получени чрез този подход, знанията са преживени, осмислени, остават трайно запомнени и могат да бъдат приложени отново от учениците.
Обучението се осъществява едновременно с двама квалифицирани учители. По този начин се осигурява винаги специалист, който може да обърне внимание на индивидуалните потребности на всяко дете, като окаже допълнителна подкрепа в усвояването на знанията или стимулира напредъка с допълнителни задачи.
Това означава ли, че избягвате заложената от МОН учебна програма?
Не. Не означава. Знанията и компетентностите, до които искаме да достигнат учениците в края на учебната година, са интегрирани в месечни теми и подтеми. В тях се включва задължителното уче