Стъпки към реалния живот още в предучилищната подготовка
336 0
Стъпки към реалния живот още в предучилищната подготовка
Какви умения трябва да имат децата в предучилищна възраст?
Лида: В предучилищна възраст децата преминават през период на развитие на умението си за по-дълга концентрация. С времето, продължителността на учебния процес се увеличава и затова е важно надграждането на социално-емоционалния елемент.
В нашето Училище не се прилага входящ изпит. Идеята зад това решене е, че не смятаме за необходимо да подлагаме както децата в тази крехка възраст, така и родителите им, на допълнителен стрес, които почти винаги изпитват при предстоящия нов период от живота им.
Ани: Подготвителната група, за децата, е изключително важен период на преход от един режим, към друг – доста по-систематизиран, изискващ дисциплина и концентрация. В този период те поставят базата на своите знания и усвояват печатните букви, а след като завършат, те имат умения за писане и разпознаване на цифрите до 10, както и придобиват практически умения за събиране и изваждане. В Училище „Дени Дидрò“ целим да предоставим по-широк поглед върху света. Искаме придобитите знания да се интегрират в ежедневието на децата. Затова нашите уроци се фокусират върху практически сценарии, в които числата не само се учат, а и се прилагат в реални ситуации. Например, разиграване на ситуация в супермаркет или ресторант. По този начин децата затвърждават знанията и придобиват нови умения, които допълват палитрата на самостоятелност и увереност за справяне в ежедневието.
Как децата придобиват тези умения в Училище „Дени Дидрò“?
Лида: Придобиването на нови умения е един дълъг процес, който за нас преминава през практически упражнения. Създаваме среда, в която учениците се срещат с казуси и това ги провокира да задават въпроси, да проявяват критично мислене и творчество, да търсят решения. По този начин знанието излиза от самите тях и остава трайно, може да бъде приложено и в други ситуации.
В програмата, по която учат децата са интегрирани всички предмети, заложени в тази от МОН. Изучават и английски език, участват в допълнителни активности като плуване, танци и изкуство.
С течение на времето, учениците развиват своите речеви умения, които са важни за техния бъдещ образователен път.
Благодарение на уникалната локация на Училището, децата имат възможност да бъдат в близост до природата и да изследват нейните процеси, от първа ръка, по време на учебните занимания по околен свят, например. За часовете по български език и литература, децата прекарват време в библиотеката, а часовете по рисуване и изобразително изкуство спомагат за развитието на тяхното въображение. В Училището насърчаваме самостоятелността в поддържането на хигиенните навици, организираност и подреденост. Тези качества са изключително важни, защото децата са най-спокойни, тогава когато имат изграден режим и ясно поставени правила.
Как се развиват и надграждат придобитите умения?
Лида: Този процес е тясно свързан с планирането на учебните дейности и постепенното им усложняване. Прилагаме холистичен подход и вярваме, че колективната работа и споделянето на методи и техники между колегите в екипа са от съществено значение, за да подкрепим децата в развитието на техните умения във всички области.
Ани: Всяко дете развива и надгражда своите умения по свой собствен начин и със собствено темпо. Всички имат своята индивидуалност и темперамент, както и интереси. Вярваме, че трябва да насърчаваме силните страни на децата в образователния процес и разбира се, да подпомагаме надграждането на всички знания и умения. Например, има деца, които се справят без затруднения и могат дори да пресмятат на ум и такива, които рецитират стихотворения, без усилия.
В работата си влагаме индивидуален подход, за да могат децата да достигнат своя максимум, да се чувстват удовлетворени от себе си. Това е най-голямата награда.
Какви са ползите от тези умения в ежедневието на децата и с какво им помагат, когато станат възрастни?
Ани: Вярваме, че ролята на училището е да подготвя децата за реалния живот. Промените в света през последните години са огромни и знанието вече е достъпно с едно натискане на бутона на мишката. Учителят вече не е източник на факти и информация, а и ментор, който помага на децата да свържат и приложат тези знания в реални ситуации. Всички наши усилия са насочени към това да учим децата да виждат връзките между различните аспекти на живота, защото в реалния свят тези връзки са от съществено значение. Този процес започва в подготвителната група и се развива с възрастта на детето.
Лида: Стремим се да създадем мост между образованието и реалния свят. Поради тази причина в Училището каним гости, които имат възможността да създадат представа у децата за това как нещата, които те учат действително се случват в света около нас. Така събуждаме и интереса им към различните професии. Децата посещават музеи и различни мероприятия, които също ги обогатяват. И тук идва ролята на родителя, който също може да подкрепи децата не като педагог, а като създаде връзка с ежедневието. Например, дори сядайки в заведение, децата, които умеят да четат, биха могли да прочетат менюто или да прочетат рецептата за питка и изчислят грамажите, които са необходими, за да се включат във вкусното ястие. Всички ние сме участници в изграждането на едни зрели възрасни и носим отговорност за това.